De Roo zorgt voor snelle en veilige verbinding Emmen-Veendam

De kans dat je als automobilist Emmen binnenrijdt via de Rondweg, is groot. De Rondweg –officieel de N391 – vormt de toegangsweg vanaf de N34, uit de richting Coevorden en Zwolle. Daarna is het een van de belangrijkste verkeersaders rond Emmen en bovendien de verbindingsweg naar de N366 richting Ter Apel. Wegenbouwer De Roo uit hetzelfde Emmen heeft in de afgelopen jaren de nodige projecten mogen uitvoeren aan deze route. Een van de meer recente projecten is de ongelijkvloerse kruising bij Ter Apel, maar het eind is nog lang niet in zicht. Projecten bij Erm en Emmerschans zijn al in voorbereiding.

De Roo rotonde 3

Commercieel directeur Erik Wolbers kan wat dat betreft tevreden zijn: het 85-jarige De Roo is een begrip in Emmen en kan gelukkig rekenen op een flink aantal klussen. Dat is bepaald geen vanzelfsprekendheid, ook De Roo moet gewoon inschrijven op aanbestedingen. Wolbers weet inmiddels uit ruime ervaring dat het lastig is om je echt te onderscheiden ten opzichte van concurrerende wegenbouwers en aannemers. Natuurlijk moet de  basis goed zijn, het bedrijf zelf. ,,We zijn niet heel groot, maar ook niet heel klein. Ons bereik wat betreft klussen is heel groot. Dat gaat van even her-straten bij het zwembad in Zwinderen tot een complex project van een paar miljoen. Dat kan allemaal omdat we een familiebedrijf zijn, met heel korte lijnen zodat we heel snel kunnen  schakelen. Maar het belangrijkste is dat we plezier hebben in ons werk, met een sterke gedrevenheid voor kwaliteit. Wat we doen, doen we goed.”

Rotonde de ROO

Neem de klus bij Ter Apel, een gezamenlijke aanbesteding  van de provincie Drenthe en Groningen die de hele N366 van ongelijkvloerse kruisingen wil voorzien. Veilig en snel van Emmen naar Veendam, dat is het doel. Bij Ter Apel maakt de oorspronkelijke rotonde plaats voor een fly- over. Dat is ook de bedoeling bij Emmerschans en Erm, aan het begin en het einde van de Rondweg. Daar liggen nu nog rotondes waar het verkeer regelmatig vastloopt. Over zo’n tien jaar is dat allemaal verleden tijd, dan is de hele route aangepakt. ,,Over de hele N391 en N366 moet je straks honderd kilometer per uur kunnen rijden. Die projecten worden op EMVI aanbesteed. In het geval van Ter Apel waren we niet eens de goedkoopste, maar in combinatie met het plan wonnen we de aanbesteding.  Dat plan was kwalitatief heel goed. Daar moet je het onderscheid maken: het plan moet gericht zijn op zo weinig mogelijk overlast voor het normale, doorgaande verkeer.”

Daarnaast speelt duurzaamheid natuurlijk een steeds grotere rol in wegenbouw. De Roo zelf scoort goed op de energieprestatieladder, mede door inzet van zonnepanelen en elektrische wagens. Geen verplichting, maar wel onderdeel van het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het duurzaamheidsdenken  vertaalt zich daarbij ook in de wijze waarop De Roo opdrachten uitvoert. Bij de aanleg van de kruising bij Ter Apel maakt De Roo gebruik van bodemas dat afkomstig is van de vuilverbranding bij Wijster. In totaal wordt er 68.000 ton bodemas verwerkt. Daar bovenop is een laag zand gepland en uiteindelijk de puinfundering voor de rijbaan. In de begroting  was 10.000 ton puin opgenomen, te leveren door de DRM. ,,De relatie met de  DRM bestaat al heel lang,” vertelt Wolbers. ,,Het is voor ons eigenlijk niet meer dan logisch dan dat we met DRM werken, ze zitten hier letterlijk om de hoek. Dan ga je het niet uit bijvoorbeeld Friesland halen.”

De Roo rotonde 1

Gelukkig heeft De Roo op dit moment geen gebrek aan werk. ,,De infra maakt in deze hoek van het land een opleving door,” stelt Wolbers. ,,Er waren een aantal gemeentes die de hand flink op de knip hebben gehouden in de afgelopen jaren. Dat voel je direct. Regulier onderhoud werd uitgesteld, grote projecten niet aanbesteed. We zagen het gebeuren: de jeugdzorg werd naar de gemeentes verschoven. Daarvoor moesten de gemeentes zelf de budgetten beheren. Dat konden ze niet overzien. Je kunt dan overal wat geld weghalen, maar het is veel gemakkelijker om een infraproject van een paar ton terug te halen of geld uit onderhoudsbudget te gebruiken. Dan heb je direct veel geld en het levert niet direct grote risico’s op. Dat hebben we overal in Noord-Nederland gezien. Dat word nu stabieler: gemeentes krijgen weer geld binnen. De werkgelegenheid neemt toe, ze hoeven minder voor uitkeringen te reserveren, dus er komt meer geld beschikbaar. Het gaat allemaal net iets gemakkelijker.”

Wolbers ziet wel dat de wijze waarop gemeentes opdrachten aanbesteden, verandert. EMVI verdwijnt naar de achtergrond. ,,Dat kan ook niet anders. Iedereen heeft zijn format liggen, plannen lijken allemaal op elkaar. De hoogste score is een 7,2 en de laagste een 6,8, waarbij de laagste prijs telt. Je kunt daar  niet echt  voldoende onderscheid in maken, het is te algemeen goed geworden. Kijk nu eens naar die ongelijkvloerse kruising bij Ter Apel, daar konden we wel een verschil maken. Daar is namelijk alleen gescoord op het punt van afsluitingen. Er stond een score voor het aantal nachten, weekenden, werkdagen en tijd in de spits waarin de weg werd afgesloten. Het kwam erop neer dat je een fictieve boete kreeg als je teveel afsluitingen in het plan opnam. Daar hebben we dus het hele plan op geschreven. Dat is leuk, daar kun je dan echt de focus op leggen.”

http://www.de-roo.nl/

De Roo rotonde 4

 

Terug naar overzicht
©2016 Twee "R" Recycling Groep B.V.   |   Sitemap   |   INLOGGEN   |   Disclaimer   |   Website gemaakt door Webton